Европейското патентно ведомство (EPO) пуска най-новия си индекс за комерсиализация на патенти. Проучването доказва няколко основни твърдения, като:
- Европейските университети и публичните научни организации представят на пазара повече от една трета от своите изобретения;
- Лицензирането е предпочитан канал за комерсиализация, особено за вътрешния пазар;
- Партньорите за комерсиализация включват в почти еднаква степен малки и средни предприятия и големи компании;
- Европейските университети и публичните научни организации в Южна и Източна Европа са по-зависими от намирането на партньори за комерсиализация от други европейски страни;
- Проучването подчертава, че трябва да се направи повече, за да се помогне на университетите и научните организации да преодолеят бариерите пред комерсиализацията и да използват пълния си потенциал.
Ново проучване, публикувано от Европейското патентно ведомство (EPO), показва, че европейските университети и публичните научни организации използват европейските патенти като основен инструмент за търговска експлоатация на изобретенията си. То установява, че тези институции вече експлоатират повече от една трета (36%) от своите изобретения, а други 42% от техните изобретения са планирани да влязат в експлоатация.
Изследването, озаглавено „Оценяване на научните резултати – индекс за комерсиализация на патенти: европейски университети и публични научни организации“, освен това установява, че лицензирането е далеч по-предпочитаният канал за комерсиализация (представляващ 70% от комерсиализацията на изобретенията), следван от сътрудничеството за научноизследователска и развойна дейност.
„Европейските университети и публични научни организации са мощни източници на научни изследвания и иновативни изобретения,“ казва президентът на EPO Антонио Кампино. „Този доклад показва, че те използват европейски патенти, за да пренесат тези технологии от лабораторията към пазара. Но все още има значителни бариери пред комерсиализацията и при трансфера на знания и технологии към индустрията. Те трябва да бъдат разгледани, ако европейската икономика иска да използва пълния потенциал на своите изследвания, за да бъде в крак с Китай и САЩ в иновациите.”
Данните, събрани от EPO, също предоставят профил на субектите, с които университетите и публичните научни организации избират да си партнират с цел комерсиализация. Според доклада те включват МСП и големи компании в почти еднаква степен (около 40% всяка), а повечето от успешните сътрудничества (74%) са сключени с партньори от същата държава. Докладът обаче показва също, че институциите в страните от Южна и Източна Европа нямат такива местни партньори и следователно по-често се стремят да намерят такива в други европейски държави.
Освен това проучването идентифицира предизвикателствата, пред които са изправени университетите и публичните научни организации при успешната комерсиализация на техните изобретения. Основната причина, поради която две трети от изобретенията не са (все още) комерсиализирани, е, че изобретението не е достигнало до фазата на доказване на концепцията му, било защото все още е в процес на разработка (63%) или защото търговските възможности не могат да бъдат идентифицирани (55%). Неуспехът да се намерят заинтересовани партньори (38% от анкетираните) и липсата на ресурси (25%) се отчитат като третото и четвъртото най-важно предизвикателство. Те са особено важни за страните от Южна и Източна Европа.
С проучването можете да се запознаете ТУК.